Wednesday, December 30, 2009

SELAMAT TAHUN BARU

Thursday, December 17, 2009

Lirik Lagu Wali Band – Kekasih Halal

Wali Band – Kekasih Halal


Aku telah lelah

Memilih memilah mencari wanita

Siapakah dirinya

Yang kan menjadi kekasih halalku


Tiba-tiba aku terpana

Ada kejutan tak terduga

*courtesy of FunLirik.Com

Dia gadis berkerudung merah

Hatiku tergoda tergugah

Tak cuma parasnya yang indah

Dia baik dia soleha


Dia gadis berkerudung merah

Bawalah diriku padanya

Takkan habis ku berdoa

Jadi kekasih halalnya


Jadikan diriku halal

Memeluk halal menciummu

Lekaslah jangan tunda

Untuk menjadi kekasih halalku


Itu itu dia gadis berkerudung merah

Hatiku tergoda tergugah

Tak cuma parasnya yang indah

Dia baik dia soleha


  • Share/Bookmark

Artikel Wali Band – Kekasih Halal ini dipersembahkan oleh Lirik Lagu Indonesia Gratis @ FunLirik.Com. Kunjungi Juga Download Mp3 Gratis untuk download lagu indonesia terbaru.

Selamat Menyambut Awal Muharam..

















ALL MY LOVELY FRIENDS



HAVE A GREAT WEEK

Blessings

Happy Awal Muharram 1431Hjr











(Al-Baqarah : 1-5)







(Al-Fatihah: 1-7)














































































































Wednesday, December 16, 2009

Menyesal

Menyesal

Dasyatnya gejala sosial

Dari Abu Dzar r.a, katanya Rasulullah SAW bersabda : "Apabila sudah dekat hari kiamat, mendidik anjing lebih baik bagi seseorang daripada mendidik anaknya. Ketika itu orang tua tidak dihormati, yang muda tidak disayangi. Ketika itu banyak penzinaan. Ada orang berzina di tengah jalan. mereka memakai kulit kambing dan memakai hati serigala. Aku umpamakan mereka sedemikian dari segi penipuan (mengelirikan orang)." (HR Tabrani dan Hakim)

Orang Mukmin Lebih Hina Dari haiwan

Dari Anas r.a katanya Rasulullah SAW bersabda: "Akan tiba masanya bagi manusia yang mana ketika itu orang mukmin lebih hina daripada kambingnya." (HR Ibnu Asakir)

Kaabah diruntuhkan

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: Nabi s.a.w bersabda: "Orang yang mempunyai dua betis kecil iaitu Zu Suwaiqatain dari Habsyah akan meruntuhkan Kaabah."

Lelaki berputus asa

Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a katanya: Sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda: "Kiamat tidak akan berlaku sehinggalah seorang lelaki datang ke kubur seorang lelaki lain dan berkata, Kalau boleh aku ingin berada di tempat mayat itu(mati)."

Monday, December 14, 2009

Maksiat Akhir Zaman

Dari Ali bin Talib, katanya Rasulullah SAW bersabda: "Apabila umatku telah melakukan lima belas macam maksiat, maka bala akan turun kepada mereka. Para sahabat bertanya: Apakah itu wahai Rasulullah? Rasulullah SAW menjawab:

" 1. Apabila harta negara hanya beredar pada orang-orang tertentu.
2. Zakat diajadikan hutang.
3. Seorang lelaki berbuat baik kepada temannya tetapi dia membiarkan ayahnya.
4. Apabila amanah dijadikan suatu sumber keuntungan.
5. Seorang lelaki kepada isterinya tetapi derhaka kepada ibunya.
6. Suara-suara ditinggikan di dalam masjid.
7. Yang menjadi pemimpin suatu kaum adalah orang yang paling hina di antara mereka.
8. Seseorang dimuliakan kerana ditakuti kejahatannya.
9. Khamar (arak) sudah diminum secara terang-terangan.
10. Kain sutera banyak dipakai (kaum lelaki).
11. Para biduanita (penyanyi) disanjung dan muzik banyak dimainkan.
12. Generasi akhir umat ini mengutuk (menyalahkan) generasi pertama (para sahabat). Maka ketika itu hendaklah mereka menunggu angin merah atau gempa bumi atau bentuk mereka akan ditukar (menjadi binatang)." (HR Tirmizi)

Harta Melimpah dan Wanita Ramai

Diriwayatkan daripada Abu Musa r.a katanya: daripada Nabi s.a.w, bahawa baginda s.a.w telah bersabda: "Umat manusia akan didatangi suatu zaman di mana seorang lelaki berjalan kesana sini membawa sedekah emas tetapi tidak ada seorang pun yang ingin menerimanya. Dapat dilihat juga seorang lelaki yang di ikuti oleh empat puluh wanita yang berlindung di bawahnya kerana kaum lelaki berkurangan dan bilangan kaum wanita bertambah."

Fitnah Wanita

Diriwayatkan daripada Usamah bin Zaid r.a katanya, Rasulullah SAW bersabda: "Tidak ada fitnah yang paling membahayakan kaum lelaki selepas zaman aku kecuali fitnah dari kaum wanita."

Riba di mana-mana

Dari Abu Hurairah r.a, katanya Rasulullah SAW bersabda: "Akan sampai masanya bagi manusia yang mana tidak seorang pun daripada mereka yang tidak ikut memakan riba.Kalau ada yang tidak ikut memakannya secara langsung, dia kan terkena debunya." (HR IBnu Majah)

Tiada Imam untuk solat jemaah

Dari Salamah binti Al-Hur, katanya Rasulullah SAW telah besabda: "Manusia akan sampai pada suatu zaman yang mana mereka berdiri satu saat (untuk mengerjakan solat) tetapi mereka tidak mendapatkan imam untuk solat bersama mereka" (HR Ibnu Majah)

Menunjuk-nunjuk ketika berdoa

Dari Sa'ad r.a bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Kelak akan muncul suatu kaum yang mereka melampau (menunjuk-nunjuk) dalam berdoa." (HR Ahmad)

Islam Pada Nama, Masjid Megah, Ulama Jahat.

Dari Ali r.a katanya Rasulullah SAW telah bersabda: " Sudah hampir tiba suatu zaman yang mana ketika itu tidak ada lagi yang tinggal dalam Islam kecuali namanya sahaja, tidak ada yang tinggal dalam Quran kecuali tulisannya. Masjid-masjid mereka megah tetapi kosong daripada hidayah. Ulama mereka adalah sejahat-jahat makhluk yang ada dibawah langit. Dari merekalah keluar fitnah dan kepada mereka fitnah itu akan kembali." (HR Baihaqy)

Tidak Peduli Sumber Harta

Dari Abu Hurairah, katanya Rasulullah SAW bersabda: "Akan datang suatu zaman di mana seseorang tidak mempedulikan dari mana dia mendapatkan harta, apakah dari sumber halal atau sumber yang haram." (HR Nasa'i)

Haji Untuk Makan Angin..!

Dari Anas biin Malik, katanya Rasulullah SAW bersabda : "Di akhir zaman nanti ada empat golongan orang yang pergi mengerjakan haji. Pemimpin yang pergi haji untuk makan angin(melancong), orang kaya pergi haji untuk perniagaan, orang miskin pergi haji untuk meminta-minta dan qari(pembaca Al-Quran) pergi haji untuk kemegahan dan mencari nama."

Pilih ! Dianggap Lemah Atau Berbuat Jahat

dari Abu Hurairah, Rasulullah SAW bersabda : "Akan datang masanya ke[ada umatku yang mana seseorang diberi pilihan antara diaggap sebagai lemah atau berbuat jahat. Sesiapa yang menjumpai zaman seperti itu hendaklah dia memilih yang lemah daripada berbuat jahat." (HR Al-Hakim)

Monday, October 26, 2009

Muhasabah Cinta - edCoustic

Ditujukan untuk impian_solehah

Muhasabah Cinta - lirik lagu

Muhasabah Cinta
Album :
Munsyid : EdCoustic
http://liriknasyid.com


Wahai... Pemilik nyawaku
Betapa lemah diriku ini
Berat ujian dariMu
Kupasrahkan semua padaMu

Tuhan... Baru ku sadar
Indah nikmat sehat itu
Tak pandai aku bersyukur
Kini kuharapkan cintaMu

Reff. :
Kata-kata cinta terucap indah
Mengalun berzikir di kidung doaku
Sakit yang kurasa biar jadi penawar dosaku
Butir-butir cinta air mataku
Teringat semua yang Kau beri untukku
Ampuni khilaf dan salah selama ini
Ya ilahi....
Muhasabah cintaku...

Tuhan... Kuatkan aku
Lindungiku dari putus asa
Jika ku harus mati
Pertemukan aku denganMu

Back to Reff.

Tuesday, October 20, 2009

Surah Al-Haqqah -walau sekaya mana anda, bacalah Al-Quran

Perkara dilarang ketika solat



  • Menempelkan satu kaki dengan yang lain ketika berdiri.

  • Berdiri di atas satu kaki

  • Duduk di antara dua sujud dengan kedua-dua lutut terangkat ke atas dan telapak tangan di lantai atau duduk di atas lutut dan jari kaki tegak berdiri tanpa kaki menyentuh lantai.

  • Memasukkan kedua-dua tangan ke baju ketika berdiri, rukuk dan sujud. Keadaan itu menyerupai orang Yahudi dalam solat mereka.

  • Menangkat pakaian (sarung dan celana) ketika sujud sama ada dari arah depan atau belakang. Hal yang sama bagi lelaki menyelak rambut ketika solat. Nabi Muhammad s.a.w bersabda, maksudnya: "Aku diperintahkan bersujud di atas tujuh anggota tubuh dan tidak menyingkap pakaian atau rambut".

  • Bercekak pinggang atau menjauhkan kedua-dua pangkal lengan dari dada.

  • Menyambung antara bacaan al-Fatihah dan takbiratul ihram serta antara rukuk dan bacaan surah. Hal ini tidak disukai jika seseorang itu menjadi imam. Sepatutnya, ia berdiam diri sebelum membaca al-Fatihah dan rukuk.

    Makmum pula hendaklah tidak menyambung takbiratul ihramnya sendiri dengan takbiratul ihram imam serta ucapan salamnya dengan salam imam.

    Ia perlu berdiam diri sejenak sebelum takbiraul ihram mengikut imam dan sebelum mengucapkan salam selepas salam imam.

    Bagi imam dan makmum, jangan sesekali menyambung ucapan salam pertama dengan yang kedua dan memisahkan kedua-duanya dengan diam sejenak.

  • Solat dalam keadaan mahu membuang air kecil atau besar kerana ia boleh mengganggu khusyuk dalam solat.

  • Jangan bersolat ketika perut dalam keadaan sangat lapar apatah lagi ketika itu makanan disediakan. Nabi Muhammad s.a.w bersabda, maksudnya "Apabila diserukan solat Isya sedang makan malam siap, dahulukan makan sebelum mengerjakan solat Isya kecuali apabila waktu solat tinggal sedikit atau hatinya mantap, tidak terpengaruh."

  • Beberapa ulama salaf berkata: Empat perkara tidak patut dilakukan dalam solat iaitu berpaling, mengusap muka, mempermainkan batu kerikil (di tempat solat) dan solat di tempat lalu lintas.



  • Ayat suci di badan bayi


    MAKHACHKALA: Seorang bayi Dagestan membingungkan doktor apabila ayat suci al-Quran ditemui pada tubuhnya.

    Ibu bapa kanak-kanak berusia sembilan bulan itu, Ali Yakubov, berkata mereka terkejut apabila perkataan Allah timbul pada dagunya sejurus selepas dia dilahirkan.

    Sejak itu, beberapa ayat suci dalam bahasa Arab muncul pada belakang, lengan, kaki dan perut Ali.

    Keluarganya mendakwa, ayat lama akan hilang dan ayat baru pula muncul.

    Biasanya, ia berlaku dua kali seminggu, iaitu setiap Isnin dan malam Jumaat.

    Pegawai perubatan berkata, mereka tidak dapat menjelaskan kejadian misteri itu tetapi menolak kemungkinan ditulis seseorang pada kulit kanak-kanak itu.

    Ibunya, Madina, berkata dia dan suaminya semakin patuh dalam melakukan suruhan agama selepas kejadian itu.

    Madina dan suaminya pada mulanya tidak menunjukkannya kepada sesiapa penemuan itu sehinggalah baru-baru ini apabila perkara itu didedahkan kepada doktor.

    Ali kini menjadi tumpuan masyarakat Islam di Dagestan.

    Anggota Parlimen tempatan, Akhmedpasha Amiralaev, berkata kanak-kanak itu adalah tanda kebesaran Tuhan.

    “Allah menghantarnya ke Dagestan dalam sebagai tanda untuk menghentikan keganasan dan ketegangan di negeri kami,” katanya.

    Menurut Madina, Ali biasanya meragam apabila kejadian aneh itu berlaku.

    “Dia akan menangis dan suhu badannya meningkat. Sukar untuk memegangnya ketika itu.

    “Tubuhnya pula bergerak aktif, memaksa kami meletakkannya dalam buaian.

    “Sungguh sedih melihat dia menderita ketika itu,” katanya.

    Seorang imam tempatan, Abdulla, memberitahu penduduk tempatan, memang ada ayat dalam al-Quran yang menyatakan, Tuhan akan menunjukkan kekuasaan-Nya di pelbagai tempat dalam dunia, selain pada diri manusia sendiri untuk membuktikan bahawa al-Quran itu kitab yang benar.

    “Kejadian itu tidak sepatutnya disembunyikan,” katanya. - Agensi



    from http://www.hmetro.com.my/Current_News/myMetro/Wednesday/Global/20091021083524/Article/index_html

    WARKAH CINTA DUNIA

    Haruskah aku melihat kaca

    Sambil memikirkan permata

    Ataukah harus aku merenung

    Ke arah awan sambil bermenung..

    Kerana di dalam diri ada sengketa

    Ada sesuatu yang membelenggu

    Mencari damai yang sebenarnya..

    Telah aku dengar dari bisikan bayu..

    Katanya kau harus melihat dunia

    Dari kaca mata anak2 yang tak melihat dewasa

    Kau harus mendengar

    Rintihan ibu2 yang sentiasa merindu

    Damai bumi yang satu..

    Katanya kau

    Harus bercerita kepada mereka

    Tentang hari2 yang mungkin tak mendatang

    Dan kau harus mengirim warkah cinta dunia

    Kepada mereka yang alpa dan lupa..



    from arnie tagged

    Tuesday, October 6, 2009

    Bosson : One In A Million

    Bosson : One In A Million

    You're one in a million
    Oh
    Now
    You're one in a million
    Oh

    Sometimes love can hit you every day
    Sometimes you can fall for everyone you see
    Only one can really make me stay
    A sign from the sky
    Said to me

    [Chorus]
    You're one in a million
    You're once in a lifetime
    You made me discover one of the stars above us
    You're one in a million
    You're once in a lifetime
    You made me discover one of the stars above us

    I've been looking for that special one
    And I've been searching for someone to give my love
    And when I thought that all the hope was gone
    You smile, there you were and I was gone

    I always will remember how I felt that day
    A feeling indescribable to me
    Yeah
    I always knew there was an answer for my prayer
    And you, you're the one, the one for me

    [Chorus x 2]

    I was cool and everything was possible
    They tried to catch me but it wasn't possible
    No one could hurt me it was my game
    Until I met you baby and we're the same
    And when you didn't want me, I wanted you
    Because the finer thing about it was I like the show
    I like it when its difficult I like it when it's hard
    You know it's worth it that you found your heart

    [Chorus x 2]

    You're one in a million
    Oh
    You're one in a million


    http://www.metrolyrics.com/one-in-a-million-lyrics-bosson.html

    Friday, October 2, 2009

    Kangen Band – Kembali Pulang

    Kangen Band – Kembali Pulang


    bintang terlihat terang

    saat dirimu datang

    cinta yang dulu hilang

    kini kembali pulang


    lihatlah dia mulai bernyanyi

    coba merangkai mimpi

    cinta yang dulu pergi

    kini datang kembali


    wajahmu mengingatku

    dengan kekasihku dulu

    wajahmu mengingatkan

    dengan masa laluku


    reff:

    kekasih yang dulu hilang

    kini dia tlah kembali pulang

    akan ku bawa dia terbang

    damai bersama bintang


    kekasih yang dulu hilang

    kini dia tlah kembali pulang

    betapa senang ku dendangkan

    dan takkan ku lepaskan


    wajahmu mengingatkanku

    dengan kekasihku dulu

    wajahmu mengingatkanku

    dengan masa laluku


    repeat reff [2x]



    Lirik lagu Kangen Band – Kembali Pulang ini dipersembahkan oleh LirikLaguIndonesia.Net. Kunjungi DownloadLaguIndonesia.Net untuk download MP3 Kangen Band – Kembali Pulang.

    Monday, September 14, 2009

    Maaf Zahir & Batin

    salam...
    kepada semua kawan2 dan sesiapapun,
    aku minta maaf semua salah aku,
    aku sedar kadang-kadang aku fikir aku sahaja yang betul,
    aku minta maaf sangat-sangat,
    moga tiada dendam tersimpan,
    ikhlas dari aku,
    selamat hari raya aidilfitri,
    maaf zahir batin.

    kepada kawan yang diingati selalu, semoga dikau berbahagia,
    aminnn.
    wassalam.

    Selamat Hari Raya

    MaaF D'PiNta

    http://nyunyu.files.wordpress.com/2007/10/ucapan-hari-raya.gifhttp://cards.thestar.com.my/raya/images/big/raya01.gif

    Thursday, August 20, 2009

    untuk semua

    Assalaamu'alaikum wr.wb.. Marhaban ya Ramadhan, Bulan dimana nafas kita menjadi tasbih, tidur kita menjadi ibadah, amal kita diterima dan do'a kita di ijabah, Sungguh cantik kain plekat, dipakai orang pergi ke pekan. Puasa Ramadhan semakin dekat, silap dan salah mohon dimaafkan Berharap padi dalam lesung, yang ada cuma rumpun jerami, harapan hati bertatap langsung, cuma terlayang msg ini. Sebelum cahaya surga padam, Sebelum hidup berakhir, Sebelum pintu tobat tertutup, Sebelum Ramadhan datang, saya mohon maaf lahir dan bathin.... Taqqobalahu Minna Waminkum, Taqoballahu Ya Karim, Marhaban Ya Ramadhan Allaahumma baariklanaa fi Sya'ban wa ballighnaa Ramadhan Aminn.

    ustaz asri rabbani dalam kenangan

    video

    Thursday, August 13, 2009

    Jika aku jatuh hati

    video

    mimi

    11:23 PM
    8/12

    This Dua Is To Protect U Against swine flu…… “ALLAH HUMMA INNI AA-OOZU-BIKA, MINAL JUNOONI, WAL JUZAMI, WAL BARASI, WA SAY'YI-LI ASQAAM'... Send to all muslims to protect him f4m dis virus....

    aisyah humaira

  • 2:12 AM
    8/9

    Daripada Abu Umamah radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda, “Aku menjamin sebuah rumah di persekitaran Syurga bagi orang yang meninggalkan perdebatan sekalipun dia berada di sebelah kebenaran, sebuah rumah di tengah Syurga bagi orang yang meninggalkan penipuan sekalipun hanya untuk bergurau, dan sebuah rumah di tempat tertinggi di dalam Syurga bagi orang yang berakhlak dengan baik.” (Hadis Riwayat Abu Daud, Kitab al-Adab, hadis no. 4782. Lihat juga Shahih Sunan Abi Daud)

  • 2:29 AM

    “Sesiapa mempersekutukan sesuatu dengan Allah maka adalah dia seolah-olah jatuh dari langit lalu disambar oleh burung, atau diterbangkan angin ke tempat yang jauh.” (Surah al-Hajj, 22: 31)

  • 2:36 AM

    Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman: وَلا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولا Maksudnya: Dan janganlah kamu mengikuti apa yang kamu tidak memiliki pengetahuan tentangnya. Sesungguhnya pendengaran, penglihatan dan hati, semuanya itu akan diminta untuk bertanggungjawab ke atasnya. (Surah al-Isra’, 17: 36)

  • 12:35 PM

    sesungguhnya seorang Muslim itu, apabila berjalan di jalan Dakwah, Ia tidak berjalan dgn hatinya shj,bahkan dibawa bersama hati saudaranya...justeru itu, setiap pahala yg didapati sepanjang perjalannnya pasti akn terbias utk saudara seperjuangannya....

  • 11:18 PM

    “Ketahuilah, bahwa sesungguhnya kehidupan dunia ini hanyalah permainan dan suatu yang melalaikan, perhiasan dan bermegah- megah antara kamu serta berbangga-banggaan tentang banyaknya harta dan anak, seperti hujan yang tanam-tanamannya mengagumkan para petani; kemudian tanaman itu menjadi kering dan kamu lihat warnanya kuning kemudian menjadi hancur. Dan di akhirat (nanti) ada azab yang keras dan ampunan dari Allah serta keridhaan-Nya. Dan kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang menipu.” (QS. Al-Hadid: 57)

  • 9:06 AM
    8/11

    Firman Allah dalam surah Ali 'Imran 135-136: (maksudnya) Dan mereka yang apabila melakukan perbuatan keji, atau menganiaya diri sendiri, mereka ingat kepada Allah lalu memohon ampun dosa-dosa mereka - dan sememangnya tidak ada yang mengampunkan dosa-dosa melainkan Allah - dan mereka juga tidak meneruskan (perbuatan buruk) yang mereka telah lakukan itu, sedang mereka mengetahui (akan salahnya dan akibatnya). Orang- orang yang demikian sifatnya, balasannya adalah keampunan dari Tuhan mereka, dan syurga-syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya; dan yang demikian itulah sebaik-baik balasan (bagi) orang-orang yang beramal.

  • 4:46 PM

    Doa memberikan kekuatan pada orang yang lemah, membuat orang tidak percaya menjadi percaya dan memberikan keberanian pada orang yang ketakutan.. -BerDOaLah dGn sPenUh HaTi, UsaHaLah dGn TeKun, BeLaJar MenGeNaLi keMamPuaN diRi, MoGa dGn iTu meMiLiki KeJaYAan BuAt diRiMu seNdiri.. iTuLah keJAyaaN berHArGa! SaLam niHaie Buat sUme..

  • Monday, August 3, 2009

    no nak jual

    salam
    aku ada no baik punya..
    simpack hotlink youth club
    syarat dia umur 25tahun kebawah
    sms 1sen semua no maxis hotlink

    017 6556550

    yg bawah ni, aku nk jual sekali dua, x leh beli satu je
    couple no

    017 6557633
    017 6557644

    bg aku harga yg paling best..
    hhehe

    add aku kat ym klau serius nk beli
    id aku, sudoku_n9

    http://jutawanklik.com?a_aid=ca407904

    http://www.klikjutawan.com/recommends/usahaduit

    klik ler..



    KLIK SINI DAN JADI JUTAWANKLIK
    Setiap klik anda menerima RM0.10sen + Bonus RM10.00 bagi setiap referral

    khas tuk aku

    "Ketika satu pintu kebahagiaan tertutup, pintu yang lain dibukakan.Tetapi sering kali kita terpaku terlalu lama pada pintu yang tertutup sehingga tidak melihat pintu lain yang dibukakan bagi kita."

    aisyah humaira - h1n1

    Tentang H1N1..nie.. Bila kita lihat benda2 yang terjadi sekarang ni, pernah ke kita terfikir... Apa sebenarnya yang Allah nak beritahu pada kita? Peristiwa ni membuatkan saya teringat akan kejadian tsunami dahulu. Bila mana satu tempat tu dah dipenuhi dengan maksiat, maka Allah menurunkan bala kepada seluruh penduduk walau mungkin ada saja orang yang beriman. Jadi, ambillah ibrah daripada kes yang terjadi di ipt/sekolah anda. ipt dah kena kuarantin, pelajar pun jadi susah. Apa Allah nak tunjuk ni ya? Mungkin kita rasa kita dah cukup buat kebaikan tapi bagaimana dengan sahabat kita yang lain? Jangan kerana seorang sahabat yang bermaksiat, kita pun turut terkena bala. Jadi, apa tunggu lagi? Tingkatkan dakwah anda, semoga kita semua selamat daripada azab api neraka.

    rahsia

    KLIK SINI DAN JADI JUTAWANKLIK
    Setiap klik anda menerima RM0.10sen + Bonus RM10.00 bagi setiap referral

    Wednesday, July 29, 2009

    aisyah humaira

    "Sesungguhnya hati ini akan berkarat sebagaimana besi berkarat apabila terkena air, Bila Nabi saw ditanya apa penggilapannya, Baginda saw bersabda banyakkan ingat kepada maut dan baca al-Quran" -Hadis rIwayat Baihaqi.."

    AYAH DAN ANAK

    AYAH DAN ANAK

    Satu hari, seorang ayah membawa seorang anaknya pergi melihat erti kehidupan yang sebenarnya. Si ayah mahu memberitahu kepada anaknya betapa syukurnya kehidupan mereka yang serba mencukupi. Si ayah membawa anaknya pergi kesebuah perkampungan dimana penduduknya hidup dengan bercucuk tanam. Mereka menghabiskan masa satu hari disalah sebuah rumah penduduk yang serba kekurangan itu.

    Keesokkan harinya apabila mereka pulang kerumah mereka, didalam perjalanan si ayah bertanyakan kepada anaknya, "Bagaimanakah dan apakah yang engkau telah lihat dan pelajari anakku?"

    "Sungguh luarbiasa sekali pengalaman saya ini, ayah."kata sianak."Saya lihat hidup kita rupa-rupanya terlalu miskin jika dibandingkan dengan hidup mereka diperkampungan tersebut. Kita ada kolam renang yang terbatas, TETAPI mereka mempunyai sungai yang panjang dan jernih sekali airnya. Kita mempunyai lampu-lampu yang dibeli diluar negara untuk menerangi laman rumah kita, TETAPI mereka mempunyai bintang-bintang di langit untuk menerangkan taman mereka. Kita mempunyai barenda yang lebar sehingga ke laman depan TETAPI mereka mempunyai pandangan seluas-luasnya. Rumah kita dibina atas tanah yang sempit TETAPI mereka mempunyai tanah seluas mata memandang. Kita mempunyai orang gaji untuk melayan kehendak kita, TETAPI mereka melayan kehendak mereka sendiri. Kita senantiasa membeli makanan untuk dimakan, TETAPI mereka mempunyai makanan yang mereka tanam sendiri. Kita mempunyai dinding-dinding indah untuk melindungi kita, TETAPI mereka mempunyai rakan-rakan dan jiran tetangga untuk menjaga kehidupan mereka. Terima kasih ayah. Akhirnya saya mengetahui betapa miskinnya hidup kita ini jika dibandingkan dengan hidup mereka." kata sianak sehingga membuatkan ayahnya tidak dapat berkata apa-apa.


    Kita sering terlupa apa yang kita miliki dan hanya mengeluh terhadap apa yang tidak kita miliki. Kadang-kadang kekurangan yang dimiliki seseorang merupakan anugerah bagi orang lain. Semua ini berdasar pada perspektif peribadi seseorang. Fikirkanlah. Bersyukur kepada ALLAH atas anugerah yang telah diberikanNya kepada kita

    Monday, July 27, 2009

    The Radiohead

    umpama langau, bila lampu menyala mulalah ramai2 hingap...tapi bila lampu malap... langau semua hilang & mati tak bermaya.

    aisyah humaira

    JihAD fI sABilILLAh..... Kekuatan sebenar seorang mukmin ialah apabila ia bersandar sepenuhnya dan segalanya kepada ALLAH S.W.T, menjadikan manusia yang tak kenal putus asa dan kecewa dan tak takutkan cabaran dan kegagalan.Di sebalik semua inilah ketenangan dan lapang dada, kemanisan iman yang sebenar...

    nasihat tok guru dalam kuliahnya..-solat tahjud- "Kalau kita terjaga di tengah-tengah malam itu, ia sebenarnya satu anugerah dari Allah. Allah kirimkan malaikatNya mengejutkan kita supaya kita bangun beribadah kepada Allah. Sebagai tanda terima kasih kerana mengejutkan kita, paling malas pun, mintalah apa-apa (berdoa) walau sedikit (meskipun kita masih di tempat tidur) kepada Allah, kemudian tidurlah." "Kalau kita sedar, kemudian kita terus sambung tidur tanpa ucapkan apa-apa (contoh beristighfar, bertahmid dan sebagainya), kemudian malam kedua dan malam ketiga pun begitu juga, kita bimbang (kalau) malaikat tidak akan datang lagi mengejutkan kita."

    NorSa'idaH TajudiN

    Rasullullah S.A.W bersabda: setiap pagi masing-masing persendian/ruas tulang daripada kamu sedekah, dan setiap bertasbih sedekah dan setiap tahmid (ucapan Alhamdulillah) itu sedekah, dan setiap ucapan takbir itu sedekah, dan menyeru dalam kebaikan sedekah, dan melarang dari perbuatan jahat itu sedekah, dan sebagai ganti semua itu, cukuplah dengan mengerjakan solat Dhuha dua rakaat." (HR Ahmad, Muslim dan Daud)

    Friday, July 24, 2009

    Kubur Menunggu Kita

    Kubur Menunggu Kita

    Pernahkah anda melihat kuburan?

    Pernahkah anda melihat gelapnya kuburan?

    Pernahkah anda melihat sempit dan dalamnya liang lahat?

    Pernahkah anda membayangkan kengerian dan kedahsyatan alam kubur?

    Sedarkah anda bahawa kuburan itu dipersiapkan untuk anda dan untuk orang-orang selain anda?

    Bukankah silih berganti anda melihat teman-teman, orang-orang tercinta dan keluarga dekat anda diusung dari dunia fana ini kekuburan?

    Dari buaian dunia yang terang benderang ke kegelapan liang lahat...

    Dari keceriaan bermain dengan keluarga dan anak-anak kepada kekerasan tanah dan ulat-ulat

    Dari kenikmatan makanan dan minuman kepada timbunan debu dan tanah...

    Dari kelembutan pergaulan di tengah-tengah keluarga kepada bersendirian yang mengerikan...

    Dari tilam yang empuk kepada tempat pergulatan amal yang sangat menakutkan.

    Di dalam kubur, liang yang sangat sempit itu, tak lagi berbeza antara pelayan dan sang majikan, yang kaya dan yang miskin, semuanya sama. Nikmat kemewahan dan kelazatan dunia pasti berakhir dengan kematian. Dan segenap umat manusia bersependapat bahawa kematian

    itu tidak mengenal umur tertentu, waktu tertentu atau sakit tertentu. Hal mana agar manusia selalu waspada dan terus bersiap-siap kerananya.

    Kengerian kubur Dari Hani' Maula Utsman, ia berkata, 'Jika Utsman ra. berdiri di samping kuburan maka beliau menangis hingga basah janggotnya'.

    Maka dikatakan kepada beliau, 'Jika engkau mengingat Syurga dan Neraka tidak menangis, mengapa engkau menangis kerana ini?

    Maka beliau menjawab, 'Sesungguhnya Rasulullah saw bersabda: "Kuburan adalah awal kehidupan akhirat. Jika seseorang selamat daripadanya, maka setelahnya menjadi lebih mudah. Dan jika ia tidak selamat daripadanya, maka setelahnya lebih mengerikan."

    Kemudian Utsman ra. berkata, 'Rasulullah saw. juga bersabda, 'Aku tidak melihat suatu pemandangan melainkan kuburan lebih mengerikan daripadanya." HR. Ahmad dan At-Tirmidzi, dihasankan oleh Al-Albani

    Umar bin Abdul Aziz rahimahullah suatu hari menasihati para sahabatnya, diantaranya beliau berkata:

    Jika kalian melalui kuburan, panggillah mereka jika engkau boleh memanggil. Lihatlah, betapa berdempetnya ( sempit ) rumah-rumah mereka. Tanyakanlah kepada orang-orang kaya dari mereka, masih tersisakah kekayaan mereka? Tanyakan pula kepada orang-orang miskin di antara mereka, masih tersisakah kemiskinan mereka?

    Tanyakanlah tentang lisan-lisan yang dengannya mereka berbicara, sepasang mata yang dengannya mereka melihat indahnya pemandangan?.

    Tanyakan pula tentang kulit-kulit lembut dan wajah-wajah yang cantik jelita, juga tubuh-tubuh yang halus mulus, apa yang diperbuat oleh ulat-ulat di balik kafan-kafan mereka?

    Lisan-lisan itu telah hancur, wajah-wajah yang cantik jelita itu telah dirobek-robek ulat, anggota badan mereka telah terpisah berserakan.

    Lalu dimana pelayan-pelayan mereka yang setia?

    Di mana tumpukan harta dan sederetan pangkat mereka?

    Di mana rumah-rumah gedong mereka yang banyak dan menjulang tinggi?

    Di mana kebun-kebun mereka yang rendang dan subur?

    Di mana pakaian-pakaian mereka yang indah-indah dan sangat mahal?

    Di mana kenderaan-kenderaan mewah kesukaan mereka?

    Di mana kolam renang dan telaga peribadi mereka?

    Bukankah mereka kini berada di tempat yang sangat sunyi?

    Bukankah siang dan malam bagi mereka sama saja?

    Bukankah mereka berada dalam kegelapan?

    Mereka telah terputus dengan amal mereka.

    Mereka telah berpisah dengan orang-orang yang mereka cintai, harta dan segenap keluarganya.

    Kerana itu, wahai orang yang tak lama lagi akan tinggal di kuburan!

    Kenapa engkau terpedaya dengan dunia?

    Renungkanlah orang-orang yang telah pergi meninggalkan kita. Sungguh mereka amat berharap untuk dapat kembali ke dunia. Agar dapat menghimpun amal sebanyak-banyaknya. Tetapi, itu semua tidak mungkin terjadi kerana mereka telah dikuburkan.

    Yazid Ar-Riqasyi rahimahullah berkata kepada dirinya sendiri, 'Celaka engkau wahai Yazid!, siapa yang akan mendirikan sholat untukmu setelah engkau mati?

    Siapa yang akan berpuasa untukmu setelah engkau mati?

    Siapa yang akan memintakan maaf untukmu setelah engkau mati?'

    Lalu dia berkata, 'Wahai manusia, mengapa kalian tidak menangis dan meratap kepada dirimu atas sisa hidupmu. Barangsiapa yang akhirnya adalah mati, kuburan sebagai rumah tinggalnya, tanah sebagai tilamnya dan ulat-ulat yang menemaninya, serta dalam keadaan demikian ia menunggu Hari Kiamat yang sangat mengerikan. Wahai, bagaimanakah keadaan seperti ini?'

    Lalu beliau rahimahullah menangis.

    NASIHAT TENTANG KUBUR

    Abdul Haq Al-Isybily rahimahullah berkata, 'Hendaknya orang yang masuk ke kuburan menghayalkan bahawa dirinya telah mati. Telah menyusul orang-orang yang dikubur sebelumnya, dan bahawa dia memerlukan amal sebagaimana yang diperlukan oleh mereka, ia menyukai apa yang mereka suka, ingin mendatangkan apa yang ingin mereka datangkan, ingin menimbun apa yang ingin mereka timbun. Lalu hendaknya ia membayangkan tentang berubahnya warna kulit mereka, berserakannya anggota badan mereka. Hendaknya pula ia membayangkan keadaan mereka. Betapa baru saja ia bercengkerama dengan mereka, lalu tiba-tiba ia menjauh bahkan ngeri untuk sekedar melihat keadaan mereka. Lalu hendaknya ia merenungkan tentang terbelahnya bumi dan dibangkitkannya ahli kubur. Merenungkan tentang keluarnya setiap orang dari kuburnya dalam keadaan tanpa alas kaki, telanjang dan tanpa disunat. Semua sibuk dan panik dengan urusannya sendiri.

    'Wahai, mengapa aku melihatmu begitu asyik dengan kehidupan dunia. Wahai orang yang berlindung di balik tembok rumah-rumah megah. Tidak ada tempat lain selain kuburan tempat tinggalmu. Hari ini engkau bermegah-megahan dan menghias diri. Tetapi esok, engkau akan diusung ke kuburan, dibalut hanut dan kain kafan. Maka wahai engkau, bersegeralah bertaubat kepada Rabbmu. Jalan itu masih mungkin sekali bagimu. Palingkanlah hawa nafsumu kerana takut kepada Rabbmu, dalam keadaan sunyi atau ramai, selalu jagalah dirimu.'

    Penyair lain berkata:

    "Aku menyaksikan, jika orang kaya raya meninggal dunia, maka dibangun diatas kuburnya bangunan megah. Mereka tetap sahaja ingin menyombongi orang-orang miskin hingga dikuburan. Demi Allah, jika engkau menyingkap tanah dari mereka. Tentu tak engkau kenali lagi mana yang miskin dan mana yang kaya. Tidak akan kau kenali mana kulit yang berpakaian sutera dan mana yang berbalut kain biasa. Jika tanah telah memakan jasad ini dan itu, adakah kelebihan si kaya dari si miskin?"

    Muhammad bin Shabih berkata, 'Telah sampai berita kepada kami bahawa manakala seseorang telah diletakkan di kuburannya, lalu disiksa atau mendapatkan sesuatu yang dibenci, maka tetangganya dari orang-orang yang telah meninggal sebelumnya berkata kepadanya, 'Wahai orang yang baru datang dari dunia, tidakkah engkau mengambil pelajaran daripada kami?

    Tidakkah engkau merenungkan tentang kematian kami yang mendahuluimu? Bukankah engkau mengetahui bahawa amal kami telah terputus, sementara engkau masih diberi tempoh waktu?

    Mengapa tidak engkau kejar apa yang tidak diperolehi oleh saudara-saudaramu?

    FITNAH KUBUR

    Wahai anak Adam, apa yang telah engkau persiapkan saat malam pertamamu nanti di kuburan?

    Tidakkah engkau tahu, bahwa ia adalah malam yang sangat mengerikan. Malam yang kerananya para ulama dan orang-orang sholeh menangis.

    "Suatu hari pasti aku tinggalkan tempat tidurku (dunia), dan ketenangan pun menghilang dariku. Berada di kuburan pada malam pertama, demi Allah, katakanlah kepadaku, apa yang terjadi di sana?"

    Kerana untuk senantiasa mempersiapkan malam tersebut, diceritakan bahwa Rabi' bin Khutsaim menggali liang kubur di rumahnya. Bila ia mendapati hatinya keras, maka ia masuk ke liang kubur tersebut. Ia menganggap dirinya telah mati, lalu menyesal dan ingin kembali ke

    dunia, seraya membaca ayat:

    "Ya Rabbku, kembalikanlah aku (ke dunia), agar aku berbuat amal sholeh terhadap apa yang telah kutinggalkan (dahulu)." Al-Mu'minun: 99-100

    Kemudian ia menjawab sendiri, 'Kini engkau telah dikembalikan ke dunia wahai Rabi'. Dan kerananya ia didapati pada hari-hari setelahnya senantiasa dalam keadaan ibadah dan takwa kepada Allah.

    Wahai saudaraku, tidakkah engkau menangis atas kematian dan sakaratul maut yang bakal menjemputmu? Wahai saudaraku, tidakkah engkau menangis atas kuburan dan kengerian yang ada di dalamnya? Wahai saudaraku, tidakkah engkau menangis kerana takut kepada api

    Neraka di Hari Kiamat nanti? Wahai saudaraku, tidakkah engkau menangis kerana takut akan

    hausnya di hari penyesalan?

    SEBAB SIKSA KUBUR

    Disebutkan oleh Imam Ibnu Qayyim rahimahullah bahawa siksa kubur ditimpakan kerana berbagai macam dosa dan maksiat, di antaranya:

    01. Melaga-lagakan dan mengampu.

    02. Tidak cebok sehabis buang air kecil.

    03. Sholat tanpa bersuci.

    04. Berdusta.

    05. Melalaikan dan malas mengerjakan sholat.

    06. Tidak mengeluarkan zakat.

    07. Zina

    08. Mencuri

    09. Berkhianat

    10. Menfitnah sesama umat Islam

    11. Makan riba

    12. Tidak menolong orang yang dizalimi

    13. Minum khamar ( tuak, minuman keras )

    14. Memanjangkan kain hingga di bawah mata kaki

    15. Membunuh

    16. Mencaci sahabat

    17. Mati dalam keadaan membawa bid'ah.

    Imam Ibnu Qayyim rahimahullah selanjutnya berkata, 'Ketika keadaan manusia banyak yang melakukan dosa-dosa di atas, maka kebanyakan ahli kubur adalah dalam keadaan disiksa. Dan orang yang selamat daripadanya amatlah sedikit. Secara lahirnya, kuburan itu memang hanyalah tanah biasa, padahal didalamnya terdapat penyesalan dan siksa. Di atasnya nampak tanah, batu-batu yang terukir dan bangunan, tetapi di dalamnya adalah bencana. Mereka mendidih dalam penyesalan sebagaimana periuk mendidih dengan apa yang ditanaknya. Sedangkan angan-angannya tak mungkin lagi dipenuhi.'

    YANG MENYEBABKAN SELAMAT DARI SIKSA KUBUR

    Imam Ibnu Qayyim rahimahullah mengatakan, sebab-sebab keselamatan siksa kubur adalah dengan menjauhi sebab-sebab terkena siksa kubur, yakni berbagai macam maksiat dan dosa. Untuk itu, Ibnu Qayyim rahimahullah menganjurkan, hendaknya setiap muslim melakukan perhitungan atas dirinya setiap hari, tentang apa dosa dan kebaikan yang telah dilakukannya pada hari itu.

    Selanjutnya, hendaknya ia memperbaharui taubatnya kepada Allah dan tidur pada malam itu dalam keadaan taubat. Jika ia meninggal dunia pada malam itu, maka ia meninggal dalam

    keadaan telah bertaubat. Jika bangun dari tidurnya maka ia siap menghadapi harinya, dan bersyukur kerana ajalnya masih ditangguhkan. Dengan demikian ia masih berkesempatan

    beribadah kepada Rabbnya dan mengejar amal yang belum dilakukannya.

    Sebelum tidur, hendaknya pula ia dalam keadaan berwudhu, senantiasa mengingat Allah dan mengucapkan zikir-zikir yang disunnahkan Nabi saw. sehingga ia tidur. Jika seseorang dikehendaki baik oleh Allah, nescaya dia akan diberi kekuatan untuk melakukannya.

    Kemudian Ibnu Qayyim rahimahullah menyebutkan ketaatan yang dapat menyelamatkan dari siksa kubur, di antaranya:

    1. Senantiasa mengikatkan diri di jalan Allah.

    2. Mati syahid di jalan Allah.

    3. Membaca surat Al-Mulk.

    4. Meninggal kerana sakit perut.

    5. Meninggal dunia pada hari Jum'at.

    MANFAAT ZIARAH KUBUR

    Sebagaimana disebutkan dalam riwayat Muslim, menziarahi kubur menjadikan orang mengingat akan mati. Dan mengingati mati melahirkan sikap terpuji. Ad-Daqqaq berkata, 'Barangsiapa banyak mengingat mati, nescaya dimuliakan dengan tiga perkara; segera bertaubat, diberi hati yang qana'ah (menerima pemberian Allah) dan bersemangat dalam ibadah. Sedang orang yang

    lupa mengingati mati akan diganjar dengan tiga perkara; menunda-nunda taubat, selalu merasa tidak cukup dan malas dalam beribadah.

    'Al-Hasan berkata, 'Sesungguhnya kematian pasti menghancurkan kenikmatan para penikmatnya. Kerana itu, carilah (kenikmatan) hidup yang tidak ada kematian di dalamnya.'

    SAKITNYA SAKARATUL MAUT

    Sakitnya sakaratul maut, tak seorang pun dapat mengetahui dan menceritakannya kecuali dirinya sendiri, yang langsung merasakan. Aisyah ra.berkata, 'Di hadapan Nabi saw. terdapat gayong berisi air. Lalu beliau memasukkan tangannya ke dalam air, kemudian membasuh

    wajahnya seraya bersabda: "Tidak ada sesembahan yang berhak disembah kecuali Allah... Sesungguhnya kematian itu ada sakaratnya."

    HR. Al-Bukhari

    Dalam lafaz lain diriwayatkan, bahawa ketika menjelang wafatnya, beliau berdoa: "Ya Allah, tolonglah aku ketika sakaratul maut." HR. Ahmad dan Tirmidzi, dihasankan oleh Hakim

    Yang dimaksud dengan sakarat yaitu kengerian dan kedahsyatan saat menjelang kematian.

    Wallahu'alam Bisshawab

    MENGAPA MENGANTUK BILA BELAJAR


    Ramai pelajar yang apabila mahu belajar terasa mengantuk. Ada pula yang tak sampai 10 minit berada depan buku mata terasa berat. Tidak tahu apa yang dibaca dan ini merugikan diri pelajar itu sendiri. Kali ini saya mahu membincangkan faktor-faktor menyebabkan mengantuk ketika belajar dan bagaimana cara untuk mengatasinya.

    Tidak cukup tidur. Ini memanglah punca utama ramai pelajar mengantuk ketika guru mengajar disekolah. Ada sesetengah pelajar yang tidur lewat malam sehingga pukul 1.00 pagi. Sedangkan esok hari persekolahan dan terpaksa bangun awal. Ada yang tidur lewat kerana menelaah pelajaran. Ada pula pelajar yang tidur lewat kerana membuang masa dengan aktiviti yang tidak berfaedah seperti mendengar radio dan ber-IRC (chit chat) di internet sehingga pagi.

    Kalaulah ini masalah anda maka nyatalah yang anda belum menetapkan matlamat dalam hidup anda. Pelajar yang bermatlamat tidak buang masa dengan urusan yang sia-sia. Kalau anda tidur lewat kerana mengulangkaji pelajaran maka anda juga perlu ubah tabiat buruk ini. Ingat pelajar yang cemerlang ialah pelajar yang 'study smart' bukan semata-mata 'study hard'.

    Tidur yang berlebih-lebihan. Tidur yang terlalu lama dan kerap juga menjadikan anda mengantuk. Tidur yang mencukupi ialah sebanyak 6-8 jam sehari. Pastikan anda tidak tidur lebih dari tempoh waktu ini.

    Makan terlalu banyak. Ini juga merupakan satu tabiat buruk. Apabila anda kuat makan maka perut anda terpaksa bekerja kuat memproses makanan tersebut. Proses ini memerlukan banyak oksigen dan mengerah banyak tenaga. Ini membuatkan anda akan mudah mengantuk waktu dalam kelas dan ketika mengulangkaji.

    Badan terlalu letih. Ada ketikanya anda mengantuk disebabkan badan anda terlalu letih dengan aktiviti sepanjang hari. Kalau anda ada masalah mengantuk cuba senaraikan semua aktiviti luar anda. Ada ketikanya andabersukan atau beriadah secara keterlaluan. Bermain bola diwaktu petang secara berlebih-lebihan. Berbasikal keliling kampung berjam-jam. Semua aktiviti ini memerah keringat dan membuatkan anda keletihan.

    Beriadah dan senaman memang baik untuk kesihatan tetapi tujuannya kena betul. Perbaiki matlamat anda beriadah. Anda beriadah untuk membolehkan anda segar pada waktu malamnya bagi menelaah pelajaran. 20 - 30 minit sehari adalah mencukupi.

    Ada pula sesetengak pelajar keletihan disebabkan aktiviti ko-kurikulum yang berlebih-lebihan. Anda tidak perlu terlalu aktif dalam kegiatan ko-kurikulum hinggakan tiada masa untuk mengulangkaji dan sehingga memenatkan badan. Terlibat secara ala kadar. Pilih aktiviti yang paling anda minati. Tidak ada gunanya kegiatan ko-kurikulum anda cemerlang sedangkan SPM anda kecundang. Tidak ada gunanya menjadi olahragawan/olahragawati sekolah tapi akhirnya bekerja hanya sebagai budak kilang.

    Oleh itu pastikan kegiatan harian anda seimbang antara pencapaian akademik dan penglibatan ko-kurikulum. Pastikan anda tidak kesuntukan masa. Pastikan anda tetap segar dan tidak mengantuk dimalamnya.

    Tiada minat belajar. Masalah ini sering dijadikan alasan oleh ramai pelajar. Sebelum saya pergi lebih jauh cuba fikirkan sejenak antara MINAT dengan BELAJAR manakah yang wujud terlebih dahulu? Minat tidak tercetus dengan sendirinya dalam diri anda. Ia sesuatu yang wujud disebabkan pengaruh-pengaruh tertentu seperti guru yang baik, penguasaan pelajaran yang sempurna, markah yang tinggi dan sebagainya.

    Pernahkah anda dengar adanya pelajar yang dapat markah 90% dalam sejarah berkata yang dia tak minat sejarah? Tidakkk! Oleh itu minat timbulnya apabila anda lihat dalam diri anda ada potensi untuk pergi lebih jauh. Minat mula timbul apabila anda dapat rasakan yang anda mula menguasai sesuatu mata pelajaran.

    Oleh itu yang perlu anda perbaiki ialah cara belajar anda dan kegigihan anda sendiri. Anda pelu mempunyai kemahiran belajar yang tinggi agar mudah menguasai setiap perkara baru yang dipelajari.

    Berikut adalah beberapa saranan apabila anda membaca buku-buku pelajaran:

    • Lihat seimbas kesemua muka surat yang anda akan baca. Dapatkan rangka kasar tentang teks yang bakal anda baca. Dapatkan satu gambaran yang menyeluruh terlebih dahulu.

    Perhatikan perkara-perkara yang berikut:

      • Tajuk-tajuk kecil - dapatkan perkaitan antara satu tajuk dengan tajuk yang lain.
      • Rajah-rajah.
      • Jadual.
      • Carta.

    o Peta.

    · Baca perenggan bahagian pendahuluannya.

    • Baca perenggan bahagian penutup atau kesimpulannya.
    • Yang terakhir barulah baca ayat demi ayat dan perenggan demi perenggan secara terperinci.

    Membaca hanya satu hala. Ramai pelajar yang membaca dan mengharapkan 'input' semata-mata. Mereka mengharapkan melalui pembacaan setiap maklumat disuap dari buku ke dalam minda. Proses membaca begini ialah proses sehala dan ia cukup menjemu dan membosankan. Anda perlu berinteraksi secara interaktif antara anda dan buku yang dibaca. Untuk menjadikan proses membaca lebih bersifat dua hala anda perlu lakukan perkara yang berikut:

    • Dapatkan 10 - 20 soalan berkaitan tajuk yang mahu anda baca sebelum anda membaca teksnya. Fahami kehendak soalan ini. Apabila anda membaca kelak anda pasti menemui jawapan kepada soalan dan ini pasti meningkatkan tumpuan dan minat anda.
    • Sentiasa tanya diri anda sebarang soalan yang bermula dengan Apa? Siapa? Bila? Dimana? Berapa? Kenapa? dan Bagaimana? Ini membuatkan anda sentiasa mencari maklumat bukan sekadar mengharapkan maklumat itu tersedia untuk anda.
    • Selepas satu perenggan atau satu muka surat.... berhenti sejenak. Tanyakan diri anda sekali lagi tentang apa yang telah anda ketahui sebentar tadi. Cuba lakar-lakarkan pada sehelai kertas rajah atau fakta-fakta penting yang anda ketahui. CUba ceritakan semula pada diri anda apa yang telah anda baca. Ceritakan dalam suara yang boleh didengar oleh telinga anda sendiri. Dengan cara ini anda menggunakan bahagian otak yang lain untuk memproses maklumat.

    PE01294_.WMF (19502 bytes)Buat nota ringkas. Jangan sekadar membaca sahaja. Cuba kenal pasti kata kunci (lihat artikel terdahulu) dan ringkaskan setiap fakta penting ke dalam bentuk nota ringkas. Dengan melibatkan lebih banyak deria dalam satu-satu proses membaca membuatkan anda rasa seronok. Dengan membuat nota ringkas anda sebenarnya menggunakan bahagian kinestatik diri anda. Kalau sekadar membaca sahaja tanpa sebarang penghasilan nota anda cuma gunakan bahagian visual dan auditori semata-mata. Penglibatan bahagian kinestatik penting kerana ia mengukuhkan lagi ingatan anda terhadap apa yang anda pelajari.

    Thursday, July 23, 2009

    Perjalanan di alam barzah (sebuah mimpi benar)

    Assalaamu`alaikum Sahabat Taman2 Syurga

    Saya paparkan pengalaman dari mimpi saya untuk dikongsi bersama.

    Semoga kita beroleh taufik dan hidayah dari Allah s.w.t. Wassalam.

    Tarikh : 2 November 1992
    Masa : Di antara jam 3.00 - 3.30 pagi
    Tempat : Taman Pekaka, Jalan Sg. Dua, Pulau Pinang
    Sekitaran : Sunyi dan tenang
    Perkara : Mimpi peristiwa di Alam Barzah

    Mimpi bermula dalam keadaan aku baru tiba di alam barzah menemui sekumpulan lima atau enam orang rakan-rakan se pejabat ku yang telah "mendahului" aku. Kumpulan ini sedang duduk berbual di halaman sebuah tempat terbuka lengkap dengan kerusi dan meja yang diperbuat dari kayu. Sekitaran serba berwarna warni seperti di dunia, tenang dan awan mendung kemerahan tetapi tidak panas.

    Mereka menegur aku dan berjabat tangan dan mengalu-alukan kedatangan ku. Apa yang aku masih ingat, ada seorang di antara mereka berkata `aku nampaknya tidak seperti dulu, diam sahaja dan aku menjawab `maklumlah tempat berbeza' dalam nada yang tidak teratur seperti masih terkejut dan tergamam. Aku gagah senyum sinis. Kemudian masing-masing bertanya khabar dan bercerita tentang bagaimana menemui `maut' (nota: aku tak ingat bagaimana dan siapa yang bercakap; ada yang mati kerana penyakit, kerana kena kilat, kejutan letrik dan aku tidak menceritakan bagaimana aku mati).

    Kemudian apa yang aku ingat aku dibawa oleh seorang "Pengawas" lelaki yang berkemeja dan berseluar panjang putih macam pembantu hospital memegang pen dan satu senarai nama di atas papan tulis (file keras) masuk ke sebuah bangunan seperti rumahpangsa. Naik tangga ke tingkat satu dan ditunjukkan sebuah pintu bilik bernombor 205, bilik aku. Di dalamnya seperti asrama universiti atau bilik hotel, ada dua buah katil bujang lengkap dengan tilam, almari baju dan meja hias. Lampu di siling sederhana tetapi terang dan keadaan bilik kekuningan emas.

    Aku turun ke bawah bertemu semula dan berbual dengan sahabat-sahabat. Aku bertanya "apa yang kita nak buat di sini", seorang sahabat berkata "di sini bukan tempat nak buat ibadat, semua dah tak dikira, hanya tempat menunggu yang lain-lain akan tiba; apa yang kita hendak semuanya ada di sini. Kita duduk bersembang sajalah. Kalau masa hidup banyak kebajikan, di sini tak susahlah!"

    Aku naik semula terlajak sampai ke tingkat dua dan tiga, jumpa bilik no. 207 dan 208. Aku turun pula dan jumpa bilik mekanikal (generator) mungkin basement. Aku naik se tingkat dan buka pintu tetapi rupanya bilik mesyuarat atau bilik bacaan. Dari daun pintu yang terbuka sikit, ternampak sahabat se pejabat ku, pakai kot dengan neck-tie (seperti pakaiannya semasa di pejabat) sedang membaca surat kabar atau file bersama beberapa orang lagi di dalamnya, aku tidak mahu mengganggu dan terus mencari bilik 205.

    Aku ketemu bilik aku dan daun pintu terbuka sedikit, nampak cahaya lampu keluar dari bilik aku; ada room-mate baru sampai. Bersalaman dan berkenalan. Orangnya rendah tetapi berbadan tegap, berkaca mata, bermisai dan berjanggut; wajahnya macam masih dalam keadaan terkejut. Dia memperkenalkan dirinya sebagai Shaharuddin Sudin (atau Samsudin, aku tidak ingat!) dan bekerja di pejabat Audit/Kewangan di KOMTAR dalam nada suara gagap dan tersekat-sekat. Aku kata "kalau tak silap kita pernah bercakap di dalam telefon tetapi tidak pernah bersua muka". Pada masa ini, seorang rakan sepejabat ku, Hassan lalu dan menjenguk ke bilik aku. Menegur aku dan aku perkenalkan kawan sebilik ku. Beliau mengajak aku ke bilik seorang lagi sahabat baik kami, Mahadi. Dia ada di dalam bilik, duduk di bucu katil. Bilik mewah kekuningan emas. Penuh lampu gantung dan lampu dinding macam hotel mewah. Di atas meja hias (cermin muka besar) terdapat sedozen kotak filem kamera Fuji masih dalam bungkusan plastik. Aku berkata kepada Mahadi, "amboi banyaknya filem". Mahadi menjawab sambil tersenyum, "untuk kenangan anak cucu aku".

    Kemudian aku bersama ke laman bersama se kumpulan rakan kenalan. Aku bertanya, "di sini ada malam kah?" Mereka menjawab dengan senyuman dan aku faham jawapannya. Pada masa ini aku terdiam sebentar kerana teringatkan isteri dan anak-anak aku yang ditinggalkan. Aku berkata di dalam hati "pasal itulah sebelum mati aku berpesan-pesan kepada isteriku".

    Aku balik ke bilik, salin pakaian pakai seluar pendek, singlet putih dan turun semula ke padang lakukan beberapa gerakan senaman (tidak berpeluh tetapi terasa dingin). Berhampiran tempat aku bersenam, terdapat dua kumpulan kanak-kanak perempuan dalam usia 7 hingga 10 tahun membuat dua bulatan berpakaian seperti uniform sekolah; satu kumpulan berbaju putih berjalur biru dan satu kumpulan berbaju putih berjalur hijau sedang menyanyi dan bersenam di awasi oleh dua orang guru wanita berdiri di tengah.

    Aku menghampiri rakan-rakan pejabat bersembang di kerusi meja rehat di halaman (nota: tiada makan atau minum). Sepasang lelaki dan perempuan melintas di hadapan kami berpegangan tangan dan tersenyum riang. Salah seorang kawan menceritakan bahawa mereka adalah suami-isteri; si isteri meninggal dahulu kerana bersalin dan si suami baru "sampai". Aku mengeluh sebab tak tahu nak buat apa dan sampai bila hendak duduk macam ini? Kemudian aku beri cadangan elok kita berbuat sesuatu. Salah seorang kawan menjawab "apa yang hendak dibuat, disini bukan tempat ibadat semua tak kira dah dan bukan ada malam". Aku perhati ke `langit' dan cuaca seperti keadaan senja serta redup dan tenang sekali (tidak panas). Aku perhati di hadapan, jalanraya luas tanpa kenderaan dan di kiri kanannya tanah lapang kemerahan serta kontang. Kemudian aku memberi cadangan, "kan elok kalau ada kompleks perniagaan ka, rumah kaa di sana?" sambil mengunjurkan kedua-dua tangan ke arah padang lapang tadi ..... tiba-tiba tersergam sebuah kompleks dan pangsapuri di atas tanah lapang tadi (nota: seperti projek Hamna di Jalan Sungai Dua). Aku terkejut seketika.

    Aku bersembang dengan seorang sahabat karib aku, Ghazali dan berkata "subhaanallah, sodaqa rasulullah," (Maha Suci Allah dan memang benarlah seperti yang disabdakan oleh Rasulullah s.a.w.). Ghazali bertanya kenapa aku berkata demikian. Aku kata, aku pernah membaca sebuah hadith; apabila seorang Islam meninggal dunia, pertama sekali saudara mara akan datang berjumpa dan bertanyakan khabar orang yang ditinggalkan, kemudian akan datang sahabat-sahabat pula bertanyakan yang sama. Apa yang aku ingat, ada sesuatu perkara yang kami tidak sefahaman mungkin tentang kesahihan hadith tersebut. Aku kata kepada Ghazali; itu hadith, tak kiralah sahih ka tidak, sebab itu aku kata Subhaanallah, aku puji Allah. Ghazali diam dan tersenyum. Kawan-kawan yang lain turut tersenyum.

    Aku terpandang kepada seorang lagi sahabat se pejabatku bermisai tebal sedang duduk berseorangan di satu penjuru meja. Wajahnya seperti dilindung bayang. Aku menghampirinya dan kami berbual tentang satu perkara yang serius (nota: aku tak ingat perkara apa). Akhirnya, Kamaruzaman tersenyum sedikit dan menjawab "tak dak apalah, biasalah" (perkataan yang selalu diucapkan di dunia).

    Aku terjaga dalam keadaan kaki tangan sejuk dingin dan kaku. Syukur kerana masih di alam dunia bukan di Alam Barzah. Lihat jam dinding pukul 3.30 pagi. Terus aku menulis peristiwa mimpi ini di atas kertas sebelum terlupa. Ringkasnya, di dalam mimpi ini, suasana tenang, tidak makan dan minum, tiada bilik air (tidak mandi atau buang air) dan setiap karakter sahabat adalah sama seperti ketika hidup. Walau bagaimanapun, saudara mara ku tidak wujud dalam mimpi ini.

    Nota :

    1. Segala yang tertulis di atas bukanlah cerita rekaan tetapi mimpi yang dialami sendiri oleh ku. Aku harap jangan ada sesiapa yang membaca dan cuba mentakrifkan mimpi ini kecuali yang mempunyai ilmu tentangnya. Dengan Allah kami berlindung dan kepada Allah kita akan kembali.

    2. Pada 24 April 1994, aku menghadiri kursus di INTAN, Bukit Kiara, KL dan aku ditempatkan di bilik no. 205!

    3. Pada 13 Jun 1994, aku menghadiri kursus anjuran pejabatku, "Pengurusan Masa Berkualiti" di Hotel Park Inn, Tanjung Bungah, Pulau Pinang. Pengurusan hotel memberi sebuah bilik untuk sembahyang. Bilik tersebut bernombor 205!

    4. Pada 12 Mac 2002 musim kerja haji, aku dan isteriku berpindah dari bilik no. 206 ke bilik no. 205, Hotel New Safa, Makkatul Mukarramah kerana alat hawa dingin bilik 206 rosak. Pada 15 Mac 2002, check in di bilik no. 215 (hampir dengan 205), Kandara Palace Hotel, Jeddah untuk satu malam sahaja sebelum berlepas balik ke Malaysia. Semuanya diatur dan dalam perancangan Allah s.w.t.

    PETIKAN HADITH NABI S.A.W.

    Dari Abu Qatabah r.a. katanya, "Nabi saw. bersabda, "Mimpi yang baik dari Tuhan, dan mimpi yang buruk dari syaitan. Apabila seseorang di antara kamu memimpikan suatu mimpi yang menakutkannya, hendaklah ia meludah ke sebelah kirinya, dan mohon berlindung kepada Tuhan daripada bahaya. Sesungguhnya dengan demikian, nescaya tidak akan membahaya-kan kepadanya."
    - SHAHIH BUKHARI

    dr tmn2syurga